Är det bättre att testa i liten skala eller ta ett stort steg och kasta sig ut i det okända? Varför inte fråga någon som forskat i det hela?
Ju längre tid vi känner behovet av förändring, desto större blir ivern att ta ett stort, radikalt beslut. Vi vill kasta oss ut i det okända och börja på nytt. Men är verkligen de stora radikala besluten bättre?
I detta blogginlägg kommer jag att berätta om något som överraskade mig ordentligt.
Fråga någon som kan
När du har något du vill veta, vem frågar du då? Någon som redan kan det du vill veta, eller vem som helst? För mig har Jim Collins och hans bokserie om Good to Great blivit ett facit att ständigt återkomma till. Just denna text bygger något som beskrivs i Great by Choice – hur några företag blomstrar trots osäkerhet, kaos och (o)tur.
I mitt eget sinne använder jag ofta företagande som metafor för personlig utveckling. Varför? Företagaren vill medvetet skapa något och använder sina resurser för att göra det på ett så fördelaktigt sätt som möjligt. I många företagsböcker går det därför att se hur saker blir till och hur skapandeprocessen ser ut.
Vad gör de som är i mästarklass annorlunda?
Just Jim Collins är intressant av flera anledningar. Under sin tid på Stanford Universitet började han göra forskning på ett sätt som var banbrytande (och sjukt tidskrävande). Inom akademisk forskning är det nämligen kutym att bygga sin forskning på redan etablerad forskning. Redan när man börjar har forskaren en uppfattning om vad svaret ska bli.
Jim Collins gjorde något helt annat. I stället för att testa sina idéer valde Jim Collins och hans team ut både studieobjekt och jämförelseföretag. Sedan började teamet – med öppet sinne – att jämföra dem. Var fanns skillnaden? Vad gjorde man annorlunda? I stället för att pricka av sin egen checklista öppnade de sitt sinne genom att fråga sig ”vad är det som fungerar?” Kriterierna var att företaget de studerade skulle uppvisa en framgång på över tio gånger mer än närmsta jämförelseföretag, vilken hållit i sig i över femtio år.
Testa först, satsa sedan
Både GtG (Good to Great) företaget och jämförelseföretaget var modiga, innovativa och framåt. De testade nya idéer. De satsade.
Skillnaden låg i hur de satsade.
Liten satsning
GtG-företaget gjorde en liten satsning – för att se om idén var lyckosam, innan de satsade stort. Om den lilla satsningen inte riktigt gav önskat utfall gjorde man förändringar och testade igen. Så höll man på till satsningen fungerade. Först när man visste att man skulle pricka rätt gjorde man en riktigt stor satsning!
Stor satsning
Jämförelseföretagen satsade järnet redan på första försöket. Om satsningen misslyckades blev det katastrof. Inte för att man missade, utan för att man hade slösat för stora resurser.
Jim Collins och hans team kallar detta för skjuta pistolskott innan du skjuter kanonkulor.
Skjut pistolskott – testa något du har råd att förlora, innan du satsar stort och skjuter iväg en kanonkula. Gör inte stora satsningar på osäkra kort.
Vad betyder det här för dig?
Hur kan du använda den här informationen för dig själv och din egen utveckling?
Det är en härlig, forskningsbaserad påminnelse om att vi faktiskt inte behöver ta stora risker! Vi behöver inte satsa allt på oprövade kort. Det är mycket bättre att göra små satsningar, sådana där man har råd att förlora, än att gå all in när man inte vet vad man vill. Satsa gärna stort, men gör detta endast när du är säker att du träffar.
Så om du vill göra något annat:
Testa en hobby – byt inte jobb. Byt jobb när du redan vet att du kommer att tycka om det nya.
Vill att sin relation ska förändras
Testa nya mindsets – byt inte partner. Byt partner först när du vet vad du vill ha i en relation. Då vet du när du träffar rätt.
Kom ihåg: Testa gärna! Testa mycket! Och testa säkert (sådant som du har råd att förlora). Testa till du hittar sådant som du både tycker om och som fungerar.
Javisst, satsar det jag har råd med och skiter det sig så förlorar jag inte så mycket, så gör jag hela tiden, någon dag lär det bli större
=)