Gör du själv, eller tar du hellre emot hjälp? Jag är en person som gärna gör själv. Min affärsrådgivare är inte alltid helt nöjd med detta.
Jag är en Do It Yourself (DIY)-tjej. Jag gör väldigt mycket själv. Min affärsrådgivare är inte alltid helt nöjd med detta: ”Du kan ju spara tid på att anlita någon annan, gör inte för mycket själv.”
Visst har han en poäng. Det finns fördelar i att anlita andra.
Men han har bara rätt i de fall där det faktiskt går snabbare, eller blir bättre, för någon annan att åtgärda saker än att göra det själv.
Ska en liten sak ta 1-2 timmar eller 1-2 veckor?
Jag har världens bästa grafiker. Det hon skapar är oändligt mycket bättre än vad jag ens kunnat drömma om. Det är hon som gjort loggan både till Inner Peace by Känsla och till Reikiportalen. Jag vågar ge mig i kast med större projekt än vad jag kunnat göra själv tack vare att jag kan höra av mig till henne.
Men hon måste ju få tid att jobba.
Först måste vi ha ett möte för att prata om min idé (mail funkar ofta, men ibland behövs ett samtal). Sedan behöver hon en vecka eller två att göra grejen. Ofta kommer hon med flera förslag som jag kan välja emellan. (Så jobbar ett proffs)
Att göra smågrejer kan ta mig 1-2 timmar. Om jag ska anlita henne (för att göra ett jobb som tar henne 1-2 timmar) så tar det 1-2 veckor med all ställtid! 1-2 veckor är en investering när det är riktigt viktigt (sånt jag måste ha, men inte kan göra själv), men smågrejer? Som att göra en illustration i bloggen. Byta färg på något. Beskära en bild. Då är det lättare att göra själv. Det tar mig nästan lika lång tid att göra själv som att ens förklara för henne hur jag vill ha det.
Det är lättare för mig som är insatt
Samma sak gäller mina hemsidor (har två). I fredags såg jag att jag hade missat översätta text i återställningslänkarna som går ut på mail. Ingen större katastrof, men jag vill givetvis åtgärda det!
Att sitta och översätta tar mig 1-2 timmar. (Använder plugin Loco Translate). Jag är ju insatt i vad jag gör, och var det jag ska åtgärda finns på hemsidan (eller att det kommer i mail). Att anlita skulle garanterat ta längre tid! Åtminstone 3-4 timmar, troligen mer, för konsulten hade först behövt sätta sig in i ärendet, leta upp vilka rader som skulle översättas, sedan hade konsulten säkert velat kolla med mig hur vi skulle formulera oss (mailkorrespondens fram och tillbaka). Dessutom ska konsulten ha tid att sitta med arbetet, liksom vänta in alla svar. Allt som allt, kanske 5-7 debiterade timmar vilka fördelas på 1-2 veckors arbete. För något som tagit mig 1-2 timmar. Den senaste uppdateringen som jag fick hjälp med från min konsult tog 2-3 månader att åtgärda! Men det blev kanonbra! (Och jag kunde inte fixa detta själv, hade googlat på det flera gånger och inte ens hittat var jag skulle börja leta).
Vissa saker måste man göra själv
Reikiportalen är en sajt som jag byggt själv (nåja, jag har använt massor av färdiga mallar). Det var jag som valde mall och lärde mig hur den fungerade (att jag gjort egna hemsidor sedan 2005 kanske gjorde att jag vågade mig i kast med det hela). Jag har valt alla bilder själv (tack Shutterstock, ett betalabonnemang är så värt det!). Konsulten har valt program för inloggszoonen (Memberpress), men det är jag som gjort de flesta installationerna (tagit emot lite hjälp förstås, betalar konsulten per timme). Och än har jag inte börjat prata om inspelningarna… Jag lägger ungefär 10-15 timmar i varje inspelning + copy till hemsidan. (Att jämföra med detta blogginlägg som från idé till publikation tagit ca 3-4 timmar)
Jag har testat. Ratat idén. Provat igen. Pillrat. Ändrat. Släckt sidor. Gjort om. Och blivit supernöjd.
Hade jag bett en konsult att göra allt detta hade de ju blivit vansinniga. ”Bestäm dig någon gång! Hur vill du ha det?!”
Lättare nästa gång
Allt som allt tog det oerhört lång tid (ett halvår) att sätta upp Reikiportalen. (Hade jag anlitat någon hade det tagit dubbla, eller tredubbla tiden, därför det är så många specialgrejer som de också hade behövt lära sig från grunden. Detta är inte en standardsida med de vanligaste funktionerna. (När jag använde en liknande, men inte samma, mall att göra om Känsla.nu tog det en vecka eftersom sidan inte är så komplex och jag redan hittade i mallarna, detta inräknat den tid det tog att skriva om alla texter.) Hade jag anlitat hade det tagit ett par månader och jag hade fortfarande behövt skriva alla texter och välja alla bilder själv.
För att bli en DYI-tjej har jag behövt lära mig:
- Tro inte att gräset är grönare någon annanstans. Gör det bästa i det du har.
- Tränat mig i tålamod och att befinna mig i en skapandeprocess (för sex år sedan hade jag aldrig fixat processen, då hade datorn åkt ut genom fönstret!)
Fördelen är att jag nu hittar i Reikiportalen och med lätthet kan uppdatera i den. Kunskapen sitter inte i någon annan. Jag behöver inte hoppas att någon annan har tid, eller lust, att hjälpa mig. Jag sitter på kontrollen på min egen sida. Om jag vill ha något åtgärdat omedelbart så blir det också så.
Det handlar alltså inte om pengarna, utan om tillgång och tid. Ibland går det mycket snabbare att göra själv.
Ha tillträde
När jag gick Marie Forleos Bschool (bästa företagsutbildningen jag gått) pratade hon om att du har två alternativ när du gör en hemsida.
- Gör själv
- Anlita någon
Hon poängterade (flera gånger) om vikten att ha tillträde till sin egen hemsida. Jag förstår henne. För ett par år sedan hade jag ett ideellt uppdrag där styrelsen inte kunde uppdatera den egna hemsidan. Den hade gjorts av en konsult, och det var bara konsulten som begrep sig på sidan. Konsulten hade sedan dess genomgått en yrkesmässig förändring och jobbade nu med andra saker. Hen var inte alls intresserad av att svara på våra frågor och engagera sig i något som hen hade släppt för flera år sedan. Det kändes som hemsidan hölls gisslan. Så ville jag aldrig ha det igen.
Så det passar mig att vara en DIY-kind-of-girl.
Tycker du om att göra saker själv?
[…] Läs mer: Anledningen till att jag är en DYI-tjej > […]